יום חמישי, 24 בינואר 2013

מתגרשים? | המפתח להסכם אצל מגשר

מתגרשים המעוניינים להגיע להסכם, מביאים ל"שולחן הניתוחים" של המגשר את כל מערכת היחסים שלהם מתחילתה ועד רגע המשבר.

בבסיס כל מערכת יחסים עומד ההסכם הראשוני שנכרת בין הצדדים, ברוב המקרים מבלי שיהיו מודעים לו. הבנת ההסכם הראשוני היא המפתח להבנת המשבר במערכת היחסים, המפתח ליצירת הסכמות ולהצלחת הגישור, המפתח לתפקוד מכובד זה מול זה בהמשך ו.... המפתח לסיבוב שני מוצלח.

הגיע אלי זוג שהחליט שדרכם המשותפת הגיעה לסיומה והם רצו לסיים את הנישואין בהסכם. כמו ברוב המקרים, גם אצלם היו הרבה משקעים וכעסים שכמעט ולא אפשרו התקדמות בתהליך יצירת ההסכמות.

מתוך ההאשמות ההדדיות והתלונות של כל אחד מהם על השני, עלה ההסכם הראשוני שלהם: היא היתה צריכה להוכיח את עצמה (שהיא מספיק טובה) והוא היה זקוק לתחושת שליטה במצב. במשיכה הראשונית ביניהם היא זיהתה שיש מולה אדם שלא נותן אישורים בקלות ושזה מציב אתגר לא קטן והזדמנות להוכיח את עצמה. הוא זיהה שיש מולו מישהי שזקוקה לאישורו שהיא בסדר וזה משאיר אצלו את השליטה. 

עם הזמן, אחד מהם זז (מישהו תמיד זז בסוף). אחרי 3 ילדים והמון אתגרים שעמדה בהם בהצלחה, האישה הגיעה למסקנה שבעצם היא מספיק טובה. היא הפסיקה בהדרגה לנסות להוכיח את עצמה ולקבל ממנו אישור והתחילה להשקיע זמן בעצמה. מערכת היחסים נקלעה למשבר חריף. הוא הרגיש שלקחו לו את השליטה מהידיים (הוא כבר לא המחליט אם היא בסדר או לא) והיא הרגישה שמהרגע שהיא התחילה לתת זמן לעצמה הוא לא אוהב/מאשר אותה יותר. 

מהרגע שזיהינו את ההסכם הראשוני ביניהם התחיל השלב של לקיחת האחריות האישית. כל אחד צריך היה להבין שכניסתו למערכת היחסים הזו מלכתחילה, נבעה מצורך שלו, שהצד השני ענה עליו. אבל, האחריות לטיפול בצורך הזה היא עליו ולא על הצד השני. לקיחת אחריות כזו היא האפשרות היחידה להפסיק לכעוס ולהתקדם קדימה.

כשכל אחד לקח אחריות על חלקו בהתפתחות הקשר ובמשבר שנוצר, עמדה בפניהם הברירה לערוך הסכם חדש, מודע ומדובר ולהמשיך את מערכת היחסים הזוגית ממקום אחר או, להיפרד לשלום בשלום.
מה שבטוח זה שמערכת היחסים החדשה (בין עם אחד עם השני ובין אם עם בני זוג אחרים) תבנה ממקום מודע ותאפשר צמיחה אישית.

אם אתם בתהליך גירושין, אם אתם אחרי גירושין ולפני הקשר המשמעותי הבא ואם אתם לקראת מיסוד קשר משמעותי - זיהוי הצד שלכם בהסכם הראשוני של מערכת היחסים, ייתן לכם אפשרות לבחור נכון.

בקרוב, סדנאת "היום שאחרי", שתעסוק גם בהסכם הראשוני וגם בשאלות היומיומיות של ניהול מערכת היחסים עם האקס.
עד אז, אתם תמיד מוזמנים לקבוע פגישה פרטנית.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה